Jess! Nå har jeg virkelig knekt flettekoden!

Aprilsokkene sto for tur, og oppgaven denne måneden var å strikke valgfrie flettesokker. Disse var blant forslagene som var listet opp, de heter Vikingsokker, og er aldeles nydelige synes jeg.

Her er baksiden, med smalt flettemønster.

Og her er forsiden, hvor fletten går over seks rader i bredden:

Jeg hadde strikket vrangborden, og var klar for å begynne på flettene på strikkekafe sist tirsdag. Meeen, disse flettene her ble litt i meste laget for en uerfaren flettestrikker omgitt av skravlende, leende og strikkende "artsfrender".

Jeg hadde jo ikke engang med flettepinne,og satt og ergret meg over det. Men Teraks som satt ved siden av sa at det trengte man da slett ikke. Og så lærte hun meg denne metoden for å flette uten flettepinne:

Maskene som skulle vært satt på flettepinne løftes løst av. Disse to skal på baksiden, altså må tråden være foran.

Maskene er løftet av, tråden ligger foran maskene. Strikk de to neste maskene rett.

Stikk venstre pinne inn i maskene som ble tatt løst av. Her gjøres det fra baksiden, fordi disse maskene skal ligge bak.

Dra høyre pinne forsiktig ut av de to strikkede maskene.

Sett de strikkede maskene på pinnen igjen, og strikk de to som ble tatt løst av.

Og voila! Maskene har byttet plass.

Hvis maskene skal ligge foran, løftes de av på samme måte, men med tråden bak arbeidet. De hentes fra forsiden, etter at de neste maskene er strikket.

Det tok ikke lang tid å få dreisen på dette, og det er SÅ mye enklere enn å sitte og knote med en ekstra pinne. Takk, snille Teraks!

Jeg har sydd litt også, sannelig har jeg ikke det. Har sydd tre strikketøymapper til, så med den jeg hadde igjen fra forrige innlegg blir det fire... Tenkte å få laget enda et par-fem stykker før jeg legger dem ut her.

Og du, legg igjen noen ord da, så jeg ser at du har vært her!